درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1399/02/10 - 23:28:5
تعداد بازدید: 593
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نقش خرابکارانه امارات در لیبی؛ حفتر سردمدار جنگ در پروژه مورد حمایت ابوظبی و شرکا
نقش خرابکارانه امارات در لیبی؛ حفتر سردمدار جنگ در پروژه مورد حمایت ابوظبی و شرکا

محمد عماری عضو شورای ریاست دولت الوفاق لیبی در طرابلس درباره نقش تخریبی امارات که برای تجزیه لیبی تلاش می‌کند، هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از تسنیم، عماری در بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک نوشته بود: ما تمام این تحولات را به‌دقت دنبال می‌کنیم.

وی بر ادامه نبرد با خلیفه حفتر سرلشکر بازنشسته تأکید کرد و در عین حال گفت دستانشان به‌روی هر کس که تمایل بازگشت صادقانه به آغوش وطن را داشته باشد و از پروژه کودتا پیش از آنکه زمان از دست رود، دست بردارد، باز است.

عماری خاطرنشان کرد اعلامیه ژنرال حفتر (که با پاره کردن توافقنامه صلح خود را حاکم لیبی معرفی کرد) اقدام عجولانه از سال 2015 میلادی به‌شمار می‌رود که از آن زمان از پارلمان طبرق به‌عنوان ابزاری برای مشروعیت‌بخشی به پروژه کودتا استفاده کرده است و امروز نقش آن پایان یافته و مرگ آن رقم خورده است.

تیر خلاص حفتر به آینده سیاسی خود

وی تصریح کرد: چنین گامی که حفتر برداشت، شلیک تیر خلاص به تمام آنچه با روند سیاسی ارتباط دارد، به‌شمار می‌رود و آنچه را ما همواره می‌گوییم که هیچ شریک سیاسی وجود ندارد و این‌که هیچ راه‌حلی پیش از نابودی پروژه کودتا وجود ندارد مورد تأکید قرار می‌دهد.

محمد صوان رئیس حزب عدالت و سازندگی (العدالة والبناء اللیبی) لیبی به‌عنوان بزرگترین حزب اسلامگرای این کشور هم می‌گوید که کودتای ژنرال بازنشسته، خلیفه حفتر اعلام آشکار شکست است.

صوان در گفتگو با شبکه خصوصی لیبیا بانوراما اظهار داشت تلاش کودتاگرانه حفتر به این خاطر صورت گرفت که هیچ رقیبی برای وی در منطقه شرقی حتی از بقایای مجلس وجود ندارد.

صوان خاطرنشان کرد حفتر می‌خواهد از پارلمان منطقه شرقی (طبرق) خلاصی پیدا کند تا بگوید منطقه تحت سیطره‌اش قرار دارد.

سعد الجازوی نماینده پارلمان لیبی در طرابلس هم در گفتگو با شبکه لیبیا بانوراما از همکاران خود در منطقه شرقی (طبرق) خواست به پارلمان طرابلس ملحق شوند تا با کودتای حفتر علیه مشروعیت مقابله کنند.

حفتر روز دوشنبه 27 آوریل (8 اردیبهشت) با پاره کردن توافقنامه سیاسی خود را حاکم لیبی خواند، بدون اینکه اقدام وی وجاهت و مشروعیت بین‌المللی و داخلی داشته باشد.

شورای ریاستی لیبی هم شامگاه دوشنبه گفت اقدام خلیفه حفتر در اعلام خود به‌عنوان حاکم کشور ضرورت نابودی پروژه کودتاگرانه وی را به همه مورد تأکید قرار می‌دهد.

در این بیانیه که دفتر اطلاع‌رسانی فائز السراج رئیس شورای ریاستی دولت الوفاق لیبی ــ که در سطح بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده است ــ منتشر کرد، از همه نمایندگان مجلس طبرق در شرق لیبی که تحت سیطره حفتر و نیروهایش قرار دارد، خواسته شده است به همکاران خود در طرابلس ــ پایتخت ــ برای آغاز گفتگوی فراگیر بپیوندند تا مسیر دموکراتیک تا راه‌حل فراگیر و دائمی از طریق صندوقهای اخذ رأی ادامه یابد.

در این بیانیه آمده است: کودتای شبانه‌ای که از سوی جنایتکار جنگی (اشاره به خلیفه حفتر) علیه توافق سیاسی و تمام روند سیاسی کشور صورت گرفت، برای ما غافلگیرکننده نبود، بلکه ما انتظار چنین اقدامی را داشتیم که با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست شبه‌نظامیان تروریستش صورت گرفته است.

این بیانیه با اشاره به ماجراجویی شکست‌خورده حفتر که جز کشته و زخمی شدن و آوارگی صدها هزار نفر و ویرانی گسترده نتیجه‌ای نداشته، از طرفداران حفتر به‌ویژه در منطقه شرقی خواسته است سلاح خود را بر زمین بگذارند و خونریزی را متوقف کنند و کنار وطن بایستند و از فرصتی که همچنان در برابر آنها وجود دارد، استفاده کنند.

دو طرف اصلی درگیر در لیبی دسامبر 2015 میلادی توافقنامه سیاسی را در شهر الصخیرات در کشور مغرب امضا کرده بودند که به تشکیل شورای ریاستی منجر شد که دولت الوفاق در طرابلس آن را رهبری می‌کند، تمدید فعالیت پارلمان و تشکیل شورای‌عالی دولت از دیگر مفاد این توافق بود، اما ژنرال حفتر طی سالهای اخیر برای شکست این توافق تلاش کرده است.

حفتر برای سیطره بر قدرت و قبضه کامل آن در لیبی به‌همراه شبه‌نظامیان خود با دولت الوفاق که در سطح بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده است، می‌جنگند، آنها از چهارم آوریل 2019 میلادی همچنان به تجاوزات خود به طرابلس ــ پایتخت ــ مقر دولت الوفاق ادامه می‌دهند، اما تاکنون در این راه ناکام مانده‌اند.

سیطره دولت الوفاق بر 90درصد غرب لیبی

مصطفی المجعی سخنگوی نظامی نیروهای موسوم به آتشفشان خشم وابسته به دولت الوفاق در طرابلس تأکید کرد: نبردها با نیروهای حفتر آخرین مراحل خود را در غرب لیبی پشت‌سر می‌گذرد و ساعات آینده شاهد غافلگیریهای فراوان خواهیم بود.

المجعی در مصاحبه‌ای که در پایگاه خبری عربی21 منتشر شد، اظهار داشت نیروهای دولت الوفاق توانستند بر حدود پنج‌هزار کیلومترمربع یعنی معادل 90 درصد غرب لیبی مسلط شوند که این دستاورد پس از موفقیت اخیر در سیطره بر هفت شهر ساحلی به دست آمده است.

وی با اشاره به آخرین تحولات لیبی تصریح کرد: در زمان حاضر برای حفتر در غرب لیبی به‌جز شهر ترهونه و بخشهای کوچکی در جنوب طرابلس چیزی باقی نمانده است و ساعت یک‌سره کردن تکلیف این مناطق به‌زودی فرا خواهد رسید.

وی درباره دلایل تأخیر در روشن شدن سرنوشت شهر ترهونه در جنوب طرابلس گفت: عملیات نظامی متراکم و فشرده است، ما ترهونه را از پنج محور به محاصره خود در آورده‌ایم، این شهر آخرین مکانی است که حفتر در غرب لیبی در اختیار دارد، معتقدیم که حفتر برای حفظ آن خود را به آب و آتش خواهد زد به همین سبب تلاشهای زیادی همزمان با عملیات نظامی انجام می‌دهیم تا غیرنظامیان از جنگ در امان بمانند، با این‌که ما می‌دانیم بسیاری از ساکنان شهر ترهونه به‌خلاف میل خود گرفتار شده‌اند.

وی در خصوص پایگاه هوایی الوطیه گفت نیروهای دولت الوفاق توانستند در حمله منحصر به فرد بیست و پنجم ماه گذشته این پایگاه را از خدمت‌رسانی به‌طور کامل خارج کنند.

حفتر از این پایگاه به‌عنوان مخزن و انبار لجستیکی اصلی برای دریافت کمکهای ارسالی از سوی همه کشورهای حامی خود و در رأس آنها امارات استفاده می‌کرد.

وی تأکید کرد سیطره کامل بر این پایگاه مستلزم تلاشهای فراوان است به همین سبب نیروهای الوفاق در اولین مرحله، به جدا کردن این پایگاه پرداختند، ولی سیطره کامل به آن و بازگشت نیروهای دولت قانونی به آن اجتناب‌ناپذیر است.

المجعی درباره احتمال انتقال عملیات به شرق لیبی (که تحت سیطره شبه‌نظامیان حفتر است) اظهار داشت دولت قانونی در خصوص حتی یک وجب از خاک لیبی کوتاهی و مماشات نخواهد کرد، مسئولیت دولت الوفاق اعمال حاکمیت و سیطره بر تمام اراضی لیبی چه در شرق یا غرب است.

وی افزود با توجه به اینکه حدود 80 درصد مساحت لیبی، صحراست، ادعاهای حفتر درباره سیطره وی بر بخش اعظم خاک لیبی واقعیت ندارد، زیرا سیطره واقعی در مناطق شهری است.

حفتر سردمدار جنگ در پروژه مورد حمایت امارات، عربستان، مصر و فرانسه

وی درباره موضع اخیر حفتر که خود را حاکم لیبی خواند، گفت این موضع را نمی‌توان از وضعیت میدانی جدا دانست، چرا که پس‌لرزه‌های شکست در غرب لیبی بر شرق تأثیر گذاشته و ژنرال بازنشسته را وادار کرد از ترس هرگونه تحرکات علیه خود، خودش را حاکم صوری و ظاهری معرفی کند تا از هرگونه تحرکات علیه خود جلوگیری کرد.

المجعی درباره حامیان حفتر گفت: حفتر سردمدار جنگ در پروژه مورد حمایت امارات، مصر، عربستان و فرانسه است و پیشروی و حملات وی به طرابلس تنها پس از آن صورت گرفت که چراغ سبز این کشورها را دریافت کرد که طمع‌ورزی‌هایی در لیبی دارند.

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/16573


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.